Bedrijfsfilm

Reparatie dobberpalen drijvende remmingwerken kanaal

Nabij de sluiscomplexen Beatrixsluis (Nieuwegein), Marijkesluis (Ravenswaaij), Irenesluis (Wijk bij Duurstede) en de Bernhardsluis (Tiel) zijn tussen 1972 en 1979 door Rijkswaterstaat drijvende remmingwerken aangebracht. Deze drijvende remmingen bestaan uit drijvers met daarop loopbordessen, de drijvers worden op de plaats gehouden door dobberpalen. Zodra het water op de rivier stijgt, zullen de drijvers in combinatie met de dobberpalen mee stijgen en zodra het water daalt, zakt de complete drijvende remming mee.

Op dit moment functioneren de dobberpalen niet meer naar behoren. Plaatselijke putcorrosie op de buitenpaal van de dobberpaal is een oorzaak van het slecht functioneren. Deze putcorrosie heeft ervoor gezorgd, dat een groot aantal dobberpalen lek zijn en vol zijn gelopen met water. Hierdoor zinkt de paal en hangt hij aan de drijvers.
 
De herstelwerkzaamheden hebben als doel om een restlevensduur van 30 jaar te bereiken op het gecontroleerde en herstelde deel.


Impressie
Reparatie dobberpalen drijvende remmingwerken kanaal
Reparatie dobberpalen drijvende remmingwerken kanaal
Reparatie dobberpalen drijvende remmingwerken kanaal
Reparatie dobberpalen drijvende remmingwerken kanaal
Reparatie dobberpalen drijvende remmingwerken kanaal
Reparatie dobberpalen drijvende remmingwerken kanaal
Reparatie dobberpalen drijvende remmingwerken kanaal
Reparatie dobberpalen drijvende remmingwerken kanaal
Reparatie dobberpalen drijvende remmingwerken kanaal
Reparatie dobberpalen drijvende remmingwerken kanaal